post-thumb

Krijg je geen geluid via Spotify op je Logitech Squeezebox? In dit artikel vertel ik hoe je dit oplost.

Spotify op een Squeezebox werkt namelijk prima, je moet alleen even weten hoe, want er zijn een aantal zaken die je goed moet doen, die lees je hieronder.

Grappig trouwens om te zien dat er nog een actieve community is rondom het Squeezebox systeem. Er bestaan community versies van de Media Server Software en ook wordt er op maktplaats en ebay nog flinke prijzen betaald voor Squeezebox apparatuur. Ik snap ook werkelijk niet waarom Logitech hiermee gestopt is. Ik ben er in ieder geval sinds 2009 al zeer tevreden over, al wordt de app zo langzaamaan wat oudbollig en ontbrak de Spotify functionaliteit tot nu toe. (Wat me niet eens heel erg stoorde gezien mijn aanzienlijke muziekcollectie op disk, waarvan de audiokwaliteit vaak beduidend beter is dan die van Spotify, maar dat terzijde.). Anyway, Spotify is natuurlijk gewoon handig en ik wilde het dan ook werkend hebben.

Symptomen:

  • De Spotify plug-in werkt niet, je ziet geen playlists, krijgt geen zoekresultaten, kunt niet bladeren etc.
  • De Spotify plug-in werkt wel, je playlist staan er netjes in, je kunt bladeren en zoeken, maar je hoort geen geluid
  • Je hoort geen geluid en elke x seconden skipt hij automatisch naar de volgende track (ook zonder geluid)
  • Het lijkt alsof alles werkt, de plug-indoet het, de controls (play-pause-next etc.) werken, de tijd loopt, maar…. geen geluid

 

De oplossing

Ik heb zelf best even moeten zoeken naar de oplossing en die is (als je het eenmaal weet) heel simpel.

  1. Installeer de Spotify Protocol Helper plug-in en herstart te Squeezebox Media Server
  2. Voeg de protocol helper toe aan je firewall! (poort 9005 wordt standaard gebruikt)
  3. Log in op je Spotify Account (premium vereist) bij de plug-in instellingen

NB: De exacte volgorde van de stappen 2 en 3 maakt niet zoveel uit, het probleem is dat hij zonder de protocol helper (en de juiste firewall config) de stream domweg niet kan openen, waardoor je geen geluid hoort, terwijl voor de rest alles lijkt te werken. Overigens wordt Spotify formeel alleen ondersteund op de Squeezebox Radio en Squeezebox Touch, maar met onderstaande instructies werkt het ook op de andere modellen.

 

Stap 1: Installeer de Spotify Protocol Helper Plug-in

Ga hiervoor op de Squeezebox Media Server pagina naar Instellingen en naar de tab Plug-ins.

Je ziet dan alle plugins (met een vinkje ervoor) die al actief zijn. Scroll naar beneden en daar vindt je de Spotify Protocol Helper, zet het vinkje aan en klik onderaan op Apply/Toepassen. De Squeezebox Media Server vraagt nu om een herstart. Na de herstart zie je de Protocol Helper bij de actieve plug-ins staan.

Logitech Squeezebox Media Server Spotify Protocol Helper Plugin

De Spotify Protocol Handler plugin is nu geïnstalleerd en actief.

 

Stap 2: Spotify Protocol helper aan firewall toevoegen

Op dit systeem gebruik ik de standaard Windows firewall, je voegt hier eenvoudig het volgende pad toe als inbound rule, daarna werkt het bij mij in ieder geval direct en goed. Start Windows Firewall en ga naar Advanced Settings. Het principe is voor elke firewall overigens hetzelfde.

Het standaard pad naar de helper: C:\ProgramData\Squeezebox\Cache\InstalledPlugins\Plugins\Spotify\Bin\MSWin32-x86-multi-thread\spotifyd.exe

Windows Firewall Spotify Protocol Helper Inbound Rule

Het toevoegen van de Spotify Protocol Helper aan Windows Firewall.

Stap 3: Log in op je Spotify Account bij de plug-in instellingen

Ga hiervoor op de Squeezebox Media Server pagina naar Instellingen en naar de tab Plug-ins, ga vervolgens naar de instellingen van de Spotify plug-in (helemaal rechts in je scherm). Klik dan op ‘Instellingen’ en log in met je Spotify Premium accountgegevens zoals hieronder weergegeven;

Logitech Squeezebox Media Server Spotify Settings

Spotify instellingen, log hier in (en klik daarna op apply/toepassen rechts onderaan), anders werkt het niet. Je ziet hier ook het pad en het poortnummer welke je door moet laten in je firewall om er ook daadwerkelijk geluid uit te krijgen.

Krijg je hier de volgende foutmelding:

404 Not Found: plugins/Extensions/settings/plugins/SpotifyProtocolHandler/settings/basic.html

Dan heb je de firewall configuratie nog niet goed staan…

Als het nog niet werkt, herstart dan je Squeezebox Media Server (of anders het hele systeem, reboot, immer gut). Ik heb gezien dat het na een extra herstart ineens allemaal wel werkt.

PS:Je hebt ook nog een third party spotify plugin (Triode), maar bij mij maakte dat qua werking niet veel uit, ze werken beide nadat je bovenstaande gefixt hebt. Ik heb ook begrepen dat deze plugin niet meer wordt bijgewerkt, voor mij voldoet de standaard plugin in ieder geval prima.

Met bovenstaande krijg je Spotify werkend op je Logitech Squeezebox en is de levensduur wat mij betreft weer verlengd.